donderdag 19 augustus 2010

Uitlaten van de hond

Op de site van de Flevopost staat een stukje over controle op loslopende en poepende honden daar waar het niet mag.

Ik herinner me een gesprek wat ik laatst met een bezitter van vier goedgetrainde Border Collies had. Deze honden liepen altijd los, dit was een stuk veiliger voor mens en hond, want vier handen aan de riem is niet te doen. Ook zijn honden, als ze aan de riem zitten, in een onderdanige positie waardoor sommige nogal fel kunnen reageren op andere honden.
Al jaren lieten deze mensen hun Border Collies los lopen, wat nooit voor problemen heeft gezorgd. De poep ruimde ze gewoonlijk op als het op plekken was waar het niet mocht. De laatste tijd hebben ze echter problemen hiermee gekregen, omdat het wettelijk niet mag.

Ik vraag me toch af wat gevaarlijker is. Een hond aan de riem, die zich hierdoor sneller aangevallen voelt, of honden los die perfect luisteren. Het geld wat naar de extra controles gaat lijkt me beter besteed aan het promoten van op cursus gaan met de hond. Een goed opgevoede hond veroorzaakt immers minder problemen.

Verder vraag ik me af hoe het zit met paardenbezitters. Betalen deze ook paardenbelasting? Ik zou sowieso graag zien dat deze de paardenpoep opruimen, de Wisentbrug bijvoorbeeld lijkt soms net een paardenuitlaatplaats. En als longboarder is paardenpoep gevaarlijk en een ergernis.

2 opmerkingen:

Jan Wouter zei

Hondenbelasting is ooit in het leven geroepen toen men vond dat het houden van een hond alleen voorbestemd moest zijn voor de rijken. Niet om de overlast van honden te beperken. Heden ten dag wordt er nog op dezelfde manier mee omgegaan en is het vergelijkbaar geworden met de snorrenbelasting van tsaar Peter (of de kopvoddentax van Wilders).
Honden bezitters zien alleen maar beperkende maatregelen terug van de door hun betaalde hondenbelasting.
Een structureel beleid, zoals het plaatsen van prullebakken, of een speciale poepruimer, blijft achterwege.

CL zei

Paardenbelasting wordt nu ingevoerd in het roggebotbos, revebos, abbertbos (De stukken die langs de dijk ronde het AZC liggen). Of het nog ergens anders wordt gedaan weet ik niet.

Door klachten van fietsen en voetgangers (want die zijn er zoveel buiten de asfaltpaden om...) mogen ruiters alleen nog op een beperkt aantal bospaden komen (dit zijn dus ONVERHARDE paden). Klachten gingen voor zo ver ik weet voornamelijk over het feit dat ze er zoveel ruiters tegenkwamen en helaas het handjevol wat het preseert mesthopen op het asfalt te laten liggen..

Nu zijn er al borden geplaatst om aan te geven waar je wel of niet meer in mag, en op deze borden wordt ook al naar een soort belasting gerefereerd. Voor zover ik weet zal dit systeem bestaan uit het aanschaffen van een soort koeienmerkje / lintje iets wat je aan het hoofdstel vast moet maken.

Wat belachelijk is, is dat deze enkele klachten onmiddelijk in behandeling zijn genomen, terwijl er nog niets gedaan wordt aan de ontzettend gevaarlijke situatie die door de sluiproutes langs de dijk worden gecreƫerd. Alleen al een bord met een lage adviessnelheid zou al geweldig zijn op sommige stukken, aangezien veel autorijders zich absoluut niet realiseren dat alles boven de 30 ontzettend gevaarlijk is. Eigenlijk is het net als wanneer auto's elkaar inhalen op de snelweg.. hoeveel snelheidsverschil zit er tussen die voertuigen? Of wanneer je als automobilist een kind op een fietsje passeert. Dat doe je toch ook niet met meer dan 20 tot 30 km snelheidsverschil. Hetzelfde zou bij ruiters en aanspanningen moeten gebeuren. Vaak is het complete onwetendheid van bestuurders, en compleet onbegrip die het alleen maar erger maken.

De enige oplossing die je als ruiter vaak nog hebt is snelheidsvermindering afdwingen.. Vaak blijven ruiters langer dan gewenst op de weg rijden, of gaan daadwerkelijk stil staan, zodat auto's wel moeten remmen. Meestal is dit de enige oplossing.

In het geval van paserende motoren wordt het nog veel lastiger. Deze nemen minder ruimte in dan jij op de weg, maken er een sport van zo hard mogelijk voorbij te komen, met een zo hoog mogelijk toerental, en als het even kan rakelins te paseren, en het liefst daarbij nog even gas te geven.

Gewoon af en toe een controle of daadwerkelijk een snelheidsadvies/voorlichting door een aantal borden zal in gebieden met veel ruiters al ONTZETTEND veel schelen. Maar ik vrees dat dat er nooit gaat komen.