maandag 16 augustus 2010

Meerpaaldagen, ze zijn weer voorbij

Na drie dagen feesten en een dag rust is de maandag weer aangebroken. Voor de werkenden onder ons is het weer terug naar het normale leven. Want zeg nou zelf, de Meerpaaldagen zijn alles behalve het normale leven.

Ook ik ben op de Meerpaaldagen geweest. Ook ik heb teveel gedronken, vals meegezongen en slecht gedanst op foute nummers en iedereen weer gezien. Net zoals de rest van Dronten. Ook ik ben op de braderie geweest en heb even op een terras gezeten.

Het verbaasde me eigenlijk, ik zat op een terrasje in Dronten. En het liep goed. Alle terrassen zaten bijna helemaal vol, bij de Moellies was het zelfs wachten op een tafeltje. De Meerpaal had een bar buiten gezet en muziek aangezet. Het was iets wat ik eigenlijk wel vaker wil doen, op een terrasje in Dronten zitten terwijl er muziek te horen is; speakers of straatmuzikanten, muziek brengt sfeer. Als dit nou buiten de Meerpaaldagen om ook werd gedaan zou het volgens mij alsnog lopen, als het weer zo mooi is als het afgelopen zaterdag was.

De avonden waren typisch zoals de Meerpaaldagen zijn in de avonden. En zoals elk jaar heb ik me doodgeërgerd aan meerdere dingen. Het ergste vond ik eigenlijk nog de CD-artiesten. Volgens mijn vader heet het een orkestband. Simpel gezegd: Een zanger op een podium die over een cdtje heen zingt. Een Jaap, die totaal geen uitstraling heeft en twee keer hetzelfde nummer (Don't Stop Believing) zong stond daar alleen op dat podium. Zoveel duurder is het toch niet om er een band achter te zetten? Een band brengt sfeer. Met Peter Koelewijn vond ik dit nog erger, het eerste kwartier was dit namelijk ook het geval. Ik ben blij dat een Heineken Party Band uiteindelijk erachter kwam staan, het klonk gelijk zoveel echter. Naar mijn gevoel kan je evengoed alleen een CD opzetten anders, dat is stukken goedkoper. Misschien kan de rest van het geld geïnvesteerd worden in echte bands?
Het is ook waarom een Di-rect bij iedereen zo goed aansloeg. Het was al snel duidelijk dat deze gewend waren op een podium te staan en HUN muziek aan publiek ten gehore te brengen. HUN in hoofdletters, want als je iets zelf schreef en er zelf in gelooft, dan breng je het met zoveel meer passie over. Al is Di-rect niet echt mijn band, ze weten hoe je een publiek meekrijgt.

Ik heb wel moeten lachen om wat vrienden van me. "Wij kunnen gratis pissen en de vrouwen moeten betalen, wat een onzin!" Ik geef ze ook wel gelijk, al weet dat als mannen niet gratis kunnen pissen ze wel een plek zoeken waar het wel kan, al mag het niet. Misschien moeten we dit als vrouwen ook doen. Ik moet wel toegeven dat de WC's mooi schoon waren, ik heb wel voor minder betaald. Toch is het misschien een idee om volgend jaar Dixi's neer te zetten, als dit goedkoop genoeg is om het gebruik gratis te houden kan het een stuk 'oneerlijkheid' weghalen. Al zijn het er maar een paar, om de keuze te geven.

Voor de rest kom ik nog even terug op mijn vorige blog. Ze hadden zaterdag een 'Dronten's got Talent' wedstrijd gaande in de Meerpaal. Ik heb deze helaas gemist. Toch vraag ik me af waarom deze niet een aantal weken van te voren kon. Een wedstrijd voor Drontense artiesten die hun kunsten graag op het grote podium willen vertonen. Een gevarieerde jury neerzetten en de eerste, tweede en derde plaats mogen een kwartier op de Meerpaaldagen spelen; drie op donderdag; twee op vrijdag en nummer een op zaterdag. Dansacts, bands, singer-songwriters, alles wat op een podium kan en wilt staan en uit Dronten komt zou je kunnen laten meedoen. Het 'Drontense Talent' eens de aandacht geven die het verdient!

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo heel negatief. De Meerpaaldagen zijn rustig verlopen, de organisatie heeft zijn/haar best gedaan, de vrijwilligers waren hard aan het werk, er liep genoeg politie en EHBO rond, de sfeer zat er goed in en de mensen waren vrolijk.
Alleen jammer van de prijsstijging van de muntjes ;)

Geen opmerkingen: