zondag 22 augustus 2010

Honden uitlaten, deel twee

Zoals ik wel vaker doe schrijf ik alles wat eventueel waardevol is ergens op. Zo ook vanavond, na een paar gesprekken te hebben gehad met hondenbezitters.

Zoals nu overal te lezen is wordt er strenger op hondenpoep gecontroleerd. Goed, helemaal voor. Ik ging er eigenlijk ook standaard vanuit dat er op veelgelopen routes met de hond prullenbakken stonden, waar de poep in gedeponeerd kan worden. Nu hoorde ik dat dit het tegenovergestelde is. Iemand zei zelfs dat na dit bij de milieu-agent te melden, ze een reactie kreeg van 'Ja, dat kost geld. Dat is er niet. Loop met dat zakje maar daarheen,' waarin met daarheen gewezen werd naar een aantal honderden meters verderop.

Dat kost geld? Prullenbakken plaatsen kost geld? Ja en? Waarom wordt er hondenbelasting betaald? Toch juist om zulke dingen te verwezenlijken?

Een ander gesprek ging over de hondensportvereniging Dronten. Een organisatie die volledig door vrijwilligers wordt gerund. Ze krijgen geen enkele subsidie van de gemeente, al is het eigenlijk een noodzaak voor elke hondenbezitter om op cursus te gaan.
Ik zeg, gooi de hondenbelasting met een tientje omhoog voor de mensen die geen cursus hebben gedaan met de hond, al is het maar de puppencursus. Laat dat geld bij de HSVD terecht komen, of andere locale hondensportverenigingen. Eigenaar en hond, als beiden elkaar begrijpen, zijn er een stuk minder problemen.

Op de huidige manier worden mensen bestraft voor dingen waar geen alternatief voor geboden wordt. Kom maar op met meer vuilnisbakken en meer promotie voor de cursussen.


Ik hoop dat ik dit onderwerp kan afsluiten, maar ik zal zeker nog proberen te kijken of ik samen met andere hondenbezitters een beeld kan krijgen van waar de vuilnisbakken missen en dit naar de gemeente te sturen. Voor alle hondenbezitters, waar in uw buurt missen de vuilnisbakken om de poep in te deponeren?

Geen opmerkingen: