woensdag 29 september 2010

Dorpsgids.

Ik ben de enige in mijn klas die al in Dronten woonde voor ik naar de Warmonderhof ging. Vaak vragen klasgenoten mij wat er nou allemaal te doen is in Dronten en/of wanneer er iets te doen is.

Nu bedacht ik me dat precies is wat er mist, een gids over wat er allemaal (te doen) is in Dronten.

We hebben een eigen bierbrouwerij, de Praght bierbrouwerij, waar mensen vrijwillig werken, omdat ze niet in de normale arbeidsmarkt kunnen meewerken. En zeker dat het lekker bier is.
Naast de Praght brouwerij, op de Wisentweg 5, zit een theehuis, waar geestelijk gehandicapten als dagbesteding werken. Je kan er heel gezellig zitten.
XL de Ateliers is waar je moet zijn voor alles wat met kunst te maken heeft. Ook dit draait volledig op vrijwilligers. Kleinschalig is hier het kernwoord.
Lunchcafé Moellies, in het centrum, weet zichzelf te profileren door zo veel mogelijk gebruik van streek- en biologische producten te gebruiken.
Nirwana is de plek voor de wat alternatievere jeugd, al is iedereen welkom. Soms gewoon een kroeg, soms een poppodium. En raad eens? Ook Nirwana draait op vrijwilligers.

En zo, behalve gebouwen, zullen we ook genoeg mooie plekken hebben met een goed verhaal.

Plekken als dit maken Dronten wat het is, maar krijgen naar mijn gevoel niet genoeg aandacht. Dus vraag ik jullie bij deze: Wat is jou favoriete plek/organisatie/initiatief in Dronten? Vertel mij maar waar ik eens moet kijken, welke organisaties ik niet ken, welke plekken ik moet bezoeken, welke goede initiatieven te weinig aandacht krijgen.
De alternatieve cultuur, die gericht is de wereld beter maken in plaats van geld verdienen, daar ben ik in Dronten naar op zoek.


[edit] Ik las het al in de Flevopost, maar http://www.xldeateliers.nl/bockrockbbq.php is een van de leuke lokale initiatieven. Praght bier, XL de ateliers en een Drontens bandje.

[edit 2] Mijn idee is uiteindelijk er een soort gids van te maken. Een gids waarin je kan vinden wie en wat Dronten nou zo speciaal maakt. Misschien volledig online en een verkorte meeneemversie in een boekje. Het gaat me vooral om de kleine plekken/bedrijven/organisaties die men normaal over het hoofd ziet.

1 opmerking:

Unknown zei

Ik weet niet of dit interessant is voor je, maar zelf kom ik tegenwoordig regelmatig in het Veteranencafé Dronten. Het wordt iedere 2de maandag van de maand gehouden( uitgezonderd de zomermaanden)in het Grand Café in de Meerpaal.
Iedere maand wordt er een lezing gehouden, over missies of oorlogen veelal gelardeerd met persoonlijke herinneringen. Na afloop is er ruimte om nog wat door te praten met elkaar.
Het unieke van dit café is dat het voor iedereen toegankelijk is, veteraan of niet-veteraan, terwijl de meeste veteranencafé's besloten bijeenkomsten houden. Het is de moeite van een bezoek waard.