woensdag 13 oktober 2010

Skatebaan Dronten

Drieëntwintig oktober opent de skatebaan in Dronten officieel. Natuurlijk ben ik hier heel positief over, eindelijk wat voor de jeugd.

Toch vraag ik me een paar dingen af.
- Is er verlichting bij de skatebaan?
- Zijn er genoeg prullenbakken?
- Zijn er genoeg bankjes?
- Welke voorzorgsmaatregelen gaan er genomen worden om tegen te gaan dat het vooral door drinkende en blowende jongeren die een hangplek zoeken wordt gebruikt?

Mijn zusje is er minder positief over dan ik. Ze gaat er toch niet heen, zegt ze. Er zijn teveel mensen die er vaak komen met een grote bek die denken de boel uit te maken. Daar wordt je als beginner door weggepest.

Ik ben bang dat het eindigt zoals de meeste skatebanen, met meer gebroken bierflesjes dan planken op het asfalt. Met meer dealers dan skateboarders in de avonden. Met meer gepest dan samenwerking. Waar de ouders en vrienden die toekijken op de ramps moeten zitten omdat er niet over bankjes is nagedacht.

Ja, natuurlijk zal ik er de 23ste bijzijn. Misschien pak ik mijn longboard even mee, al ben ik niet zo weg van parken en is er in de planning geen pool opgenomen. Misschien moet ik er geregeld komen, zodat ik een indruk van de sfeer blijf behouden. Want ik wil het niet laten gebeuren dat mensen bang zijn er te komen.

4 opmerkingen:

Wilfred zei

Tsja, het skatebaanpark..

Zoon was helemaal blij toen de plannen bekend werden..
Ik minder.. Ook via twitter gemeldt, maar plannen waren ook bij gemeenteraadsleden niet bekend..

Nu het allemaal wordt opgebouwd, worden mijn kids alleen maar blijer.. er is een panna veldje, meerdere ramps (ik schrijf alleen wat me verteld is, hoe het er uit ziet en wat het is, ga ik vanavond eens bekijken ;))

Nadeel is wel:
Het is een ongelovelijk donker stuk, geen toezicht vanuit welke woning dan ook maar, geen verlichting, aan 3 kanten omgeven door bossen...

Het eerste jaar dat we hier woonden, was het er goed toeven, ook tot 's avonds laat voor kleine kinderen..Geen vernielingen/graffiti/lege flesjes etc..
Vorig jaar werd het een hangplek voor oudere jeugd.. verdreven uit het centrum.. gevolgen?? De jongere jeugd (zeg tot 15 jaar) durfde er niet meer naar toe..
Vernielingen, brandjes, grafitti etc..

En nu?? Nog groter, mooier.. maar ook even donker, toestellen zijn van hout zag ik in het voorbij rijden.. dus die zijn binnenkort niet meer....

Ik hoop op regelmatig toezicht, en zeer zeker moet er verlichting komen....
Anders wordt het alsnog een puinhoop, met alle gevolgen van dien: lege flessen, kleine plastic zakjes met zo'n blad erop.. en dat alles precies naast een aantal scholen.......

We wachten wel af...Maar veel vertrouwen heb ik er niet in...

roy zei

Als raadslid ben ik bijzonder verheugd met de komst van het skatepark. Ik krijg vaak het verwijt te horen dat in deze gemeente zo weinig te doen is voor jongeren. Een extra voorziening voor hen is daarom alleen al mooi.

Echter, ik begrijp ook de scepsis van Maaike en Wilfred. Mogelijk kan ik wat licht in de duisternis brengen;) Betreft de overlast kan ik kort zijn. Het is een kwestie van melden bij de politie. Kom niet met het verwijt dat zij er niks aan doen. Als er niks gemeld wordt kan er ook niet ingegrepen worden.

Daarnaast hebben wij in Dronten drie straathoekwerkers. Zij gaan juist de plekken af waar de hangjeugd zich begeeft. Ook de mensen rondom het park hebben een verantwoordelijkheid om jongeren op hun gedrag aan te spreken. Mede door controle van de politie en de straathoekwerkers is de overlast bij "het asfalt" in Dronten-Zuid afgenomen.
Kortom drie mogelijkheden om, als er sprake is van overlast,in te grijpen.

Wat betreft de verlichting,bankjes (deze twee zouden ook kunnen ontmoedigen om s'avonds te hangen) en afvalbakken ben ik het met jullie eens. Alleen zijn jullie niet te voorbarig dat dit ontbreekt, de opening is pas de 23ste?

Unknown zei

@Roy
Het was eigenlijk vooral de vraag of er ook over zulke was nagedacht. Ik heb te vaak gezien hoe een skatepark zonder daarover na te denken is neergezet.

De overlast op het asfalt, daar heb ik nog wel herinneringen aan, ik heb jarenlang niet na schemering langs het asfalt durven lopen. Ik geloof je als je zegt dat het daar afgenomen is, maar ik denk dat het probleem zich gewoon heeft verplaatst.

De angst dat het skatepark, waar ook voor de verbouwing al werd rondgehangen en anderen werden weggepest, een tweede asfalt wordt qua sfeer is bij mij toch groot. En geloof me, een kind van 13 wat zich bedreigt voelt gaat niet de politie bellen.

Erwin zei

Een skatebaan in een donker hoekje lijkt met niet handig, dat is vragen om overlast door hangjongeren. Het verhaal van Roy over de inzet van de politie is gewoon naief. Bij overlast bij de skatebaan in Biddinghuizen doet de politie helemaal niets. Mijn ouders werden door hangjongeren ervan verdacht dat zij de politie hadden ingeschakeld. Het klopte niet, maar toch is hun auto volledig bekrast. Roy is iets te kort door de bocht met zijn formele benadering, er is daadkracht nodig van politie. Maar ja, met een nationale politie heeft een kleine gemeente als Dronten weinig te vertellen over de inzet van politie.