woensdag 15 juni 2011

De strijder voor openheid heeft opgegeven.

Het was nog geen jaar geleden dat heel Twitterend Dronten verontwaardigd was over het nieuws dat het college van B&W niet mocht Twitteren. Waar de waarde van Twitter online keer op keer werd bewezen riep het college dat het allemaal onzinnige berichtjes waren, zonder enige toegevoegde waarde.

Een van de luidste stemmen binnen deze discussie was het raadslid Paul Vermast. Op zijn blog wist hij een aantal keer duidelijk te verwoorden wat hij hierover dacht.


Hier

"Misschien is het toch wel een medium wat effect heeft op de zo vaak besproken kloof tussen de burger en de politiek en de gemeentelijke overheid in een positief daglicht kan stellen."


En hier.
"Ik laat me graag tot nieuwe inzichten, andere invalshoeken of nieuwe argumenten verleiden als daar aanleiding toe is en daarvoor sluit ik geen medium uit!"
--
"Onze inwoners zijn hardwerkende drukke mensen die naast hun werk of studie veel te doen hebben. Mijn ervaring is dat ze best willen meedenken, maar wel op de manier en het moment dat het hén uitkomt. Daarin probeer ik te voorzien, daarvoor ben ik volksvertegenwoordiger."
--
"De wijze waarop de overheid communiceert is vaak blijven hangen in het einde van de vorige eeuw."

Het is dan ook niet vreemd dat ik erg verbaasd was toen ik voor het eerst hoorde dat Paul Vermast op Twitter burgers met kritische vragen aan het blokkeren was.

Het begon allemaal met de iPad discussie. Hij had het zo goed voor elkaar. Een raad van bijna complete digibeten, daarin zou deze nieuwe en hippe rage makkelijk als alternatief voor papierwerk te noemen zijn. Er moesten alleen wat goede argumenten komen, waardoor het ook daadwerkelijk een alternatief leek. Nooit was verwacht dat dit zulke heftige reacties zou leveren van kritische burgers. Of hij het niet alleen wou omdat het een rage was. Dat zijn argumenten totale onzin waren. Of het echt het papierprobleem wel zou oplossen.

Voor een tijd leek het goed te werken. Ieder die het niet eens was blokkeren, dat loste een hoop op. Zo kon hij zeggen wat hij wou en zou niemand het idee krijgen dat mensen het niet met hem eens waren.

Maar zodra iemand kritisch is, zal diegene ook hier kritisch over zijn. En dus kwamen de berichten dat hij mensen aan het blokkeren was ook openbaar op Twitter te staan.

Dit werd erg modern opgelost. Want niet al veel later stond zijn Twitter opeens op privé. Niemand kon meer zeggen dat ze geblokkeerd waren, want zolang hij geen toestemming gaf konden ze niks van hem lezen. Veilig en modern. Maar open?

Onze strijder voor openheid binnen de raad heeft de strijd opgegeven. Want wat heb je aan openheid als dit je status zou kunnen beschadigen? Met een ego groter dan het dorp hoef je helemaal niet naar kritische geluiden te luisteren. Toch?



(Dit blog is puur mijn persoonlijke mening. Wordt hier aanstoot aan genomen zal ik het alleen maar als bevestiging van mijn punt zien.)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat is er Maaike? Gefrustreerd dat ik je niet meer volg en heb geblokkeerd?

Misschien heb ik heel goede redenen om een slotje om mijn profiel te hebben die jij niet kent, het zou je passen daar terughoudender in te zijn!

Verder volg ik graag mensen waar ik vrolijk van wordt en die opbouwend zijn. Dat miste ik te veel in jouw tweets.

Voor alle commentaar en kritiek ben ik bereikbaar op mijn weblog www.paulvermast.nl Zelfs voor jou!

Maar het gaat goed met Dronten als jij niets anders hebt dan je hierover druk te maken!

Vrolijke groet,
Paul

Anoniem zei

Goh Maaike, typisch dat je hierna ook iemand hebt geblokkeerd die nooit 1 kritisch woord tegen je gezegd heeft....
Alleen maar omdat ik 'het vriendinnetje van' ben? Beetje gek vind je ook niet?

Groetjes,
Cath

Sander zei

Het gaat helemaal niet goed met Dronten als er wordt getwijfeld aan de openheid van haar bestuur. Het gaat dan zelfs heel slecht met Dronten! Het gaat zelfs nog veel slechter met Dronten op het moment dat het bestuur de burger de les gaat lezen en op een zeer denigrerende toon tegemoet treed.

Unknown zei

Oh, nee. Dit is geen frustratie van mijn kant. Dit speelt al een langere tijd, al heb ik me er in het begin weinig druk om gemaakt.
Als het in twijfel trekken van de openheid van het bestuur van Dronten betekend dat het goed gaat met Dronten, hoef ik niet te weten wanneer het fout gaat. Ik heb me wel om mindere dingen drukgemaakt.

Nepopenheid als dit is iets waar we ons allen druk over zouden horen te maken. Beweren dat je in gesprek wilt gaan als volkvertegenwoordiger, om daarna het volk buiten te sluiten is niet echt een stap die ik kan waarderen. Het ene roepen en het ander doen, je kan zo de Tweede Kamerfractie in.

Ik heb zelf niemand geblokkeerd. Mijn oude Twitter is de lucht uit, omdat ik zelf ook merkte dat vrolijkheid hier weinig meer in terug te vinden was. Het werd me allemaal te massaal. Het spijt me als ik hierdoor mensen het gevoel heb gegeven dat ik ze heb gebolkkeerd, dit is niet de intentie geweest.
Ieder die wilt is welkom me te volgen op @dispoabletruth.

Unknown zei

@disposabletruth

Jan Wouter zei

Mensen wiens tweets je niet gelukkig maken hoef je niet te blokkeren. Bij blokkeren geeft je duidelijk aan dat je niet wilt dat je gevolgd wordt door ze.

Een politicus die mensen blokkeert geeft daarmee dus expliciet aan dat hij nioet open staat voor kritiek