donderdag 21 april 2011

Bestaansrecht zwembaden.

Vorig jaar hoorde ik er voor het eerst van, de buitenzwembaden in de gemeente Dronten. Het was dat een vriend van me er ging werken, die me dit terloops melde. Ik had hier nog nooit eerder van gehoord; het enige buitenzwembad waar ik van wist was dat in Ketelhaven, waar vrienden van we woonden. Om eerlijk te zijn, ik weet niet eens zeker of het zwembad in Biddinghuizen overdekt is of niet. (Wie weet het wel?)

Nu wilt de gemeente deze zwembaden sluiten. Waarschijnlijk is dit de beste promotie die ooit is gemaakt voor de zwembaden. Van meerdere Drontenaren hoor ik het: 'Zwembaden sluiten? We hebben toch alleen Overboord?"
Het lijkt alsof de gemeente Dronten met twee dingen tegelijk wilt: Toerisme aantrekken en bezuinigen op de mogelijke toeristische attracties. Dat werkt elkaar tegen, zelfs kleuterklasleerlingen zouden je dat kunnen vertellen.

Een veel beter idee is om te zorgen dat de plaatsen die niet rendabel zijn bereikbaar worden. Ik durf, zonder enig onderzoek, te zeggen dat deze zwembaden niet goed genoeg lopen vanwege een slechte bereikbaarheid en onduidelijkheid over het bestaan ervan. Waarom geen busverbinding in de zomer, van Biddinghuizen naar Swifterbant via Dronten, die deze leuke plaatsen aandoet. Het hoeft niet gelijk een grote dure bus te zijn, al is het zo'n halve bus in een mooi vrolijk kleurtje. "Beleef Dronten" op de zijkanten, in grote letters. Folders met informatie over de leuke uitjes in de gemeente.

Het is hier echt heel leuk. Dat weet ik zeker. Er moet alleen wat meer moeite worden gedaan aan het duidelijk maken en het bereikbaar maken van wat er zo leuk is.
Zodra we alles gaan sluiten voor mensen weten dat het bestaat, houden we al snel niks meer over. Kunnen we gaan genieten van het oh zo leuke centrum met de oh zo leuke terrasjes. Als dat onze toekomst is.

1 opmerking:

Anoniem zei

we hebben toch de 147 ?:P