vrijdag 4 maart 2011

Zorgleerlingen

De laatste tijd is het speciaal onderwijs onderwerp van de landelijk politieke discussie. Er staan forse bezuinigingen aan te komen en niet iedereen is hier even blij mee.

Het Almere College in Dronten wou me niet terug nemen na anderhalf jaar afwezigheid; mijn vwo kon ik nergens doorzetten. Hierna heb zelf ook twee jaar op het vso gezeten. Hier heb ik, behalve heel veel herrie getrapt, ook mijn vmbo-tl diploma gehaald.
Ik heb zelf een relatief slecht beeld van het vso door deze twee jaar. Toch weet ik dat er voor mij geen andere mogelijkheden waren in die tijd, het was mijn enige optie. Het beeld wat ik heb van de omgang met zorgleerlingen op het regulier onderwijs is niet heel positief.

Mijn nieuwsgierigheid begint hierdoor op te spelen. Wat is het Flevolandse beeld van de zorgleerling en het speciaal onderwijs? Hoe denken de leraren op het speciaal onderwijs over de leerlingen en het speciaal onderwijs? Hoe denken de leraren op het normale onderwijs erover? De gemeentes? De provincie? De ouders van zorgleerlingen? De leerlingen op het reguliere onderwijs? De zorgleerlingen zelf? Is er een goede doorstroom van speciaal basisonderwijs naar regulier voortgezet onderwijs? En van speciaal voortgezet onderwijs naar het mbo, hbo of misschien de havo? Welke vormen van speciaal onderwijs hebben we hier? Hoeveel leerlingen eindigen met een basiskwalificatie?

Vanuit mijn nieuwsgierigheid heb ik nu vage plannen liggen om dit beeld duidelijk te stellen, een rapport op te stellen hierover. Interviews met leerlingen, ouders, schoolbesturen, het rec, iedereen die er iets mee te maken heeft en eraan wilt meewerken. Statistieken opzoeken, anders kijken in hoeverre ik zelf aan deze cijfers kan komen.

Aan jullie de vraag: Is hier interesse in? Welke vragen betreffende dit 'beeld' zijn er nog meer waar ik waarschijnlijk niet heb gedacht?

1 opmerking:

Unknown zei

Het begon al jaren geleden toen bijna alle leerlingen, die extra aandacht nodig hebben, ineens zonodig met een rugzakje naar het reguliere onderwijs moesten.Ik was daar toen al tegenstander van en ben dat nu nog steeds.

Dat bracht zowel voor hen, hun medeleerlingen en docenten veel onrust in de klassen. Dat rugzakje was een douceurtje maar in feite een verkapte bezuiniging.

Nu komen daar nieuwe bezuinigingen bovenop. Daar wordt een nieuwe generatie jongeren, net als jij toen, de dupe van.

Wat mij betreft worden het speciale onderwijs en de schoolmaatschappelijk werker in ere hersteld. Dat kan betaald worden uit al die PGB's die door velen gebruikt worden voor vakanties en dure zeilweken.

Grts,
Annemiek